zaterdag 24 december 2011

Brief aan de kerst

Beste kerst,
Het is weer december. Nadat ik al maanden toeleefde naar Sinterklaas – bedankt, supermarkten die al in augustus pepernoten in de schappen gooien! – is dat gelukkig voorbij; kerst nadert. Met rasse schreden: nog een paar uurtjes en dan zal, in alle vroegte, de eerste kerstdag aanbreken. In mijn huis geen mistletoe en al zeker geen stalletje met een verdwaasde Jozef en Maria met een kindeke in het kribje, omringd door koeien, geiten en schapen. Maar de kaarsjes branden, de chocolademelk is warm en de kerstmuziek staat aan: ik ben er klaar voor.
Kerst, jij bent het feest waar ik intens van geniet. Als ik terugkom van mijn zomervakantie kan ik al genieten van stille, voorzichtige kerstmuziek. Van naderende kou. Van sneeuw. Van warme chocolademelk. Van het verhaal van het mooiste Kerstkind. Uitziend naar jou.
Lieve kerst, ken jij alle gedichten die ooit gemaakt zijn ter ere van jou? Gokje: nee. Ik denk dat je het leuk zou vinden om een mooie te horen. En daarom wil ik er graag eentje met je delen. Het is wel een Engels gedicht – kan je Engels? Als je dat niet kan, moet je me maar terugschrijven, dan vertaal ik ‘m voor je! Maar voor nu gok ik erop dat het lukt.
Christmas Star
On that magic night in Bethlehem
On the birthday of a boy
The angels sang and the heavens rang
With tidings of great joy
And on that night an ancient spark
Had journeyed from afar
The greatest gift that God could give
Became the Christmas Star
There’s a light that shines on everyone
Burning brighter everyday
For the souls who search for peace on earth
It’s the Christmas Star that lights the way.
For the wandering flock
The shepherds watched
Is still the same today
Returning every child of God
Who’s ever gone astray
There’s a light everyone can see
A song for every heart to see
There’s a light shining from above
Giving everlasting love
There’s a promise in the prophecy
That wise men will behold
A son for all eternity and so the story’s told.
Mag ik je trouwens teleurstellen? Ik wil je, na dit mooie gedicht, zeker niet kwetsen, maar ik weet heus wel dat het kerstfeest dat wij vieren, een onzinnig bedenksel is. Kom op, hoe groot is de kans dat Jezus werkelijk hartje winter geboren werd? En het grote feest, vol gezelligheid en eten – het zou de ontvangst zijn waar Hij recht op had, maar het was niet de ontvangst die Hij kreeg. Een timmerman en een jong meisje, een stal en een groepje armoedige herders, dát is wat Hij kreeg. Als dank voor het meest briljante Reddingsplan ooit.
En toch; kerst maakt mij dankbaar. Blij met het ultieme Reddingsplan. Want Halleluja, Jezus kwam en redde mij. En dat is de kern van het gezelligste feest van het jaar: dank je wel, kerst!
I wanna wish you a merry Christmas!
Tinkerbell

Geen opmerkingen:

Een reactie posten